Millainen on sinun näköisesi Pilatestunti?

Rauhoittavaa, voimaannuttavaa vai tasapainottavaa? Kenties näitä kaikkia samaan aikaan?

Kokemuksena pilatestunnin tulee olla juuri sellainen, kuin sinä haluat. Kaikkia pilatesliikkeitä voidaan muokata tarpeidesi ja kykyjesi mukaan, jonka vuoksi Pilates sopii lajina monelle. Pilateksen kohdalla ei tarvitse olla huolissaan siitä "Osaanko minä?" tai "Riitänkö minä?", olet täydellinen Pilateksen maailmaan juuri sellaisena kuin olet.

Body & Mind Ritva Kuhan Pilatestunneilla pääroolissa olet sinä ja sinun tarpeesi. Haluan ohjaajana tukea sinun kehityskaartasi - on se sitten minkälainen tahansa.

Löydä sisäinen kehon ja mielen välinen tasapainosi Pilateksen avulla.

Harppaus pilateksen maailmaan:
Mitä Pilates on?

Joseph Pilateksen 1900-luvun alkupuolella kehittämässä ja 1990-luvun alussa Marja Putkiston Suomeen tuomassa Pilateksessa korostuu kehon ja mielen hallinta.  Joseph Pilateksen kuusi johtavaa periaatetta ovat:

  • Keskittyminen
  • Hallinta
  • Keskustan käyttö
  • Hengitys
  • Tarkkuus
  • Jatkumot - liikkeen virtaus
Lisäksi uusi polvi on lisännyt periaatteisiin vielä kaksi seuraavaa:
  • Koordinaatio
  • Tietoisuus

Pilates menetelmänä pohjautuu ajatukseen, jossa kehon hallinta perustuu keskivartalon pinnallisten ja etenkin syvien lihasten koordinointiin. Pilatesharjoittelussa keskitytäänkin voimakkaasti juuri keskivartalon syviin vatsa- ja selkälihaksiin. Syviä vähän käytettyjä lihaksia pyritään aktivoimaan ja suuria usein arjen käytössä olevia lihaksia rentouttamaan. Lisäksi hengittäminen - rauhallinen, syvä ja tasainen hengitystekniikka on keskeisessä roolissa liikkeitä tehdessä. Pilates-menetelmässä ilmenee samankaltaisia harmonisia elementtejä, kuten esimerkiksi joogassa. Liikkeet ovat täsmällisiä, mutta pehmeitä, jopa soljuvia, joita ohjaa tarkoituksenmukainen hengitystekniikka.

Mitä Pilates voi antaa juuri sinulle?

Pilates antaa oivalluksia sekä voimakasta yhteyttä kehon ja mielen välille. Menetelmä kehittää kehon voimakkuutta, notkeutta, ryhtiä sekä yleistä kehon hallintaa. Pilatesharjoittelun myötä löydät kehostasi sellaisia hyvin pieniäkin lihaksia ja liikeratoja, joita et välttämättä tiennyt omaavasi.  Pilates tuo apua myös moniin kehon ja keskivartalon ongelmiin, esimerkiksi selkäkipuihin. Menetelmässä keskitytään voimakkaasti oman kehon kuunteluun, liikkeisiin ja hengitykseen. Tämän vuoksi Pilates tuo helpotusta monelle myös päivittäiseen stressiin.

Pilatestunnilla ei välttämättä tule hiki, mutta usein seuraavana päivänä kehossa voi tuntea liikkeiden suoritusvoimakkuudesta riippuen Pilateksen salakavalan tehokkuuden. Liikeharjoittelut perustuvatkin siihen, että liikkeitä ei ole tarkoitus tehdä mahdollisimman suurella liikeradalla tai voimakkuudella. Sen sijaan liikkeiden ydin on siinä, että liikkeet tehdään teknisesti oikein juuri siihen liikkeeseen sopivalla voimakkuudella, mikä tuntuu hyvältä. Tämän vuoksi Pilates on menetelmänä monelle sopiva ja liikkeet ovat hyvin muokattavissa siten, että ne soveltuvat jokaiselle omien tarpeiden mukaan.

Pilatestuntisi jälkeen olosi on rauhallinen ja tasapainoinen. Jalkasi ovat tiukasti maassa, päälakesi ylväästi kohti taivasta ja mielesi on kirkas ja rentoutunut. Olet tietoinen kehostasi aivan uudella tavalla ja yhteys mielesi ja kehosi välillä tuntuu aikaisempaa voimakkaammalta. Olet luonut kehosi kanssa uudenlaisen kumppanuuden, joka antaa paljon.

Löydä sisäinen kehon ja mielen välinen tasapainosi Pilateksen avulla